Psychologiczne Wspomaganie Rozwoju Dzieci i Młodzieży z Trudnościami
EDYCJA XXIII, 2022/2023
Kierownik: dr Magdalena Żurko
magdalena.zurko@uwr.edu.pl
Sekretarz: mgr inż. Joanna Pasiewicz
joanna.pasiewicz@uwr.edu.pl
telefon: +48 71 367-20-01 wew.117;
czas trwania: 2 semestry
czas rozpoczęcia: październik 2022 roku
odpłatność: 2.100,- zł za semestr (istnieje możliwość rozłożenia na raty)
REKRUTACJA NA ROK AKADEMICKI 2022/2023
1. Rejestracja w systemie IRK (15.06 – 25.09.2022) (www.irka.uni.wroc.pl)
2. Po rejestracji w systemie IRK należy dostarczyć komplet wymaganych dokumentów do Instytutu Psychologii (ul. Dawida 1 we Wrocławiu, pokój 33 d , I piętro) w terminie do 30.09.2022
Wymagane dokumenty:
- wydrukowane z systemu IRK i podpisane „Podanie o przyjęcie na studia”
- kserokopia dyplomu ukończenia studiów wraz z oryginałem dyplomu do wglądu przez osobę przyjmującą dokumenty lub kopię dyplomu poświadczoną notarialnie
Uwaga! W przypadku cudzoziemców wymagane są dodatkowe dokumenty – informacje znajdują się pod poniższym linkiem
https://rekrutacja.uni.wroc.pl/kierunek/psychologia-zarzadzania-studia-podyplomowe/#dokumenty
Wymagane wykształcenie: ukończone studia wyższe licencjackie lub magisterskie
Termin rejestracji na www.irka.uni.wroc.pl: 15.06. – 25.09.2022
Informacje dodatkowe:
W wyjątkowych sytuacjach dokumenty mogą być przesłane wstępnie w formie elektronicznej na adres: joanna.pasiewicz.@uwr.edu.pl W takim wypadku oryginały dokumentów powinny być dostarczone do sekretariatu Instytutu Psychologii najpóźniej w dniu rozpoczęcia zajęć.
Po otrzymaniu informacji o przyjęciu na studia, kandydat/ka zostaje zarejestrowany/a w Uniwersyteckim Systemie Obsługi Studenta (USOS) i otrzymuje indywidualny numer wirtualnego indeksu, który stanowi login do USOS. Dziekanat generuje umowy z indywidualnym kontem słuchacza (jest uwidoczniony w systemie USOS w zakładce Płatności). Na pierwszym zjeździe uczestnicy studiów podyplomowych podpisują umowy.
W razie podjęcia decyzji o zdalnej formie studiów, umowy zostaną wysłane w formie elektronicznej przed pierwszym zjazdem. Warunkiem uczestniczenia w pierwszym zjeździe jest odesłanie skanu podpisanej umowy.
Wpłaty (całości lub pierwszej raty) należy dokonać w ciągu siedmiu (7) dni po podpisaniu umowy.
CHARAKTERYSTYKA KIERUNKU
Studia skierowane są do osób chcących wspierać rozwój dzieci typowo i nietypowo rozwijających się, przeżywających różne trudności adaptacyjne generujące wychowawcze wyzwania. Celem kształcenia jest dostarczenie wiedzy z zakresu normy i patologii rozwoju dzieci i młodzieży oraz umiejętności przydatnych w pracy z uczniami z niepełnosprawnościami, trudnościami w uczeniu się, zaburzeniami emocjonalnymi i zagrożonych niedostosowaniem. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli akademickich łączących pracę naukową z praktyką psychologiczną oraz praktyków: psychologów dziecięcych, psychoterapeutów, neuropsychologów.
Podyplomowe Psychologiczne Wspomaganie Rozwoju Dzieci i Młodzieży z Trudnościami są studiami typu doskonalącego. Kończą się napisaniem pracy (np. studium przypadku). Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz suplement zawierający szczegółową tematykę zrealizowanych zajęć.
MODUŁY TEMATYCZNE:
Prawidłowy i nieprawidłowy rozwój człowieka: trudności, zaburzenia i dysharmonie w rozwoju psychicznym, zaburzenia kliniczne u dzieci i młodzieży, dysfunkcje intelektu, proces deformowania się osobowości.
Kompetencje wychowawcy: komunikacja nauczyciel-rodzice-dziecko; radzenie sobie z konfliktami w relacjach dziecko-dorosły, sytuacje trudne w nauczaniu, sposoby radzenia sobie z agresją wychowanków, techniki twórczego myślenia w pracy z dziećmi i młodzieżą, poszerzanie świadomości własnej osoby jako wychowawcy (trening umiejętności wychowawczych, rozwój inteligencji emocjonalnej, zapobieganie wypaleniu zawodowemu).
Społeczny i indywidualny kontekst trudności i zaburzeń w rozwoju: nieśmiałość, nadpobudliwość psychoruchowa i zaburzenia uwagi, trudności w kształtowaniu więzi i formowaniu charakteru.
Trudności i problemy szkolne: niepowodzenia szkolne (przyczyny, konsekwencje, profilaktyka); specyficzne trudności w nauce czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia); dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia
Problemy okresu dorastania: prawidłowy i nieprawidłowy rozwój tożsamości, obrony psychologiczne w okresie dorastania, bunt młodzieńczy, syndrom presuicydalny, problemy nastolatków z niepełnosprawnością intelektualną
Psychoprofilaktyka i terapia zaburzeń: terapia rodzin; socjoterapia; wspieranie rozwoju mowy, problemy i zaburzenia karmienia i odżywiania, autystyczne spektrum (objawy, mechanizmy, zaburzenia rodziny); zaburzenia depresyjne i lękowe, zachowania ryzykowne dzieci w wieku szkolnym; problematyczne używanie Internetu.
DLA KOGO SĄ TE STUDIA?
- Dla osób, które chcą pomagać dzieciom i młodzieży z trudnościami w profesjonalny sposób.
- Chcących zrozumieć wewnętrzny świat nietypowo rozwijających się dzieci.
- Szukających zarówno sprawdzonych jak i nowych rozwiązań w pracy z dziećmi i młodzieżą z trudnościami.
- Dla osób, które ukończyły studia I lub II stopnia, posiadających tytuł licencjata lub magistra.
Zapraszamy na nasze studia nie tylko osoby pracujące na co dzień z dziećmi i młodzieżą, także rodziców!
DZIĘKI NASZYM STUDIOM MOŻESZ UZYSKAĆ UMIEJETNOŚCI:
- identyfikowania czynników ryzyka kształtowania się trudności i zaburzeń rozwojowych oraz wyjaśniania ich mechanizmu
- rozpoznawania specyficznych potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży w wymiarze społecznym i indywidualnym
- uwzględnienia sposobu indywidualnego odbioru i przeżywania rzeczywistości przez dziecko lub nastolatka
- dobierania metody oddziaływań do indywidualnego przypadku, zmodyfikowania jej lub skonstruowania własnego programu wspomagania rozwoju
- rozpoznawania własnych zasobów i ograniczeń w pracy z dziećmi i młodzieżą
- komunikowania się z rodzicami i nauczycielami w sposób ułatwiający współpracę.
Zdobyte umiejętności mogą być wykorzystane we wspomaganiu rozwoju typowego lub nietypowego w obszarach: potrzeb emocjonalnych dzieci i młodzieży, trudności szkolnych (dysleksja), trudności adaptacyjnych (agresja, nieśmiałość), kształtowania tożsamości i poczucia własnej wartości, akceptacji ciała, zachowań podwyższonego ryzyka (wagary, buntowniczość).
FORMA I ORGANIZACJA ZAJĘĆ
Studia mają formę hybrydową: wykłady prowadzone są w formie zdalnej w piątki, w godz. 16.00- 19.00 oraz w formie stacjonarnej (ćwiczenia, warsztaty) w soboty, w godz. 09.00 – 19.00.
Harmonogram zjazdów w roku 2023/2024
27 – 28.10. 2023 |
23 – 24.02. 2024 |
17 – 18.11. 2023 |
08 – 09.03. 2024 |
24 – 25.11. 2023 |
22 – 23.03. 2024 |
01 – 02.12. 2023 |
05 – 06.04. 2024 |
15 – 16.12. 2023 |
19 -20.04. 2024 |
12 – 13.01. 2024 |
10 – 11.05. 2024 |
26 – 27.01. 2024 |
24 – 25.05. 2024 |
09 – 10.02. 2024 |
07 – 08.06. 2024 |